Op bezoek bij Cook&Boon

Cook & Boon is een koffiebranderij met passie én obsessie voor de perfecte espresso. Zo’n twintig jaar geleden opgericht door de broers Paul en Frank Merkus en nu goed voor een jaarlijkse omzet van zo’n 5 miljoen euro in Nederland en België. Al vanaf de oprichting helpt Brunet de broers met de juridische kant van het zakendoen.

‘Na de Tweede Wereldoorlog waren er veel branderijen verdwenen,’ vertelt Frank Merkus. ‘Wij constateerden dat de meeste overgebleven branderijen weinig passie toonden voor hun vak en hun product. Dat leidde tot heel weinig differentiatie in kwaliteit en soort. In onze optiek heeft kwaliteit altijd bestaansrecht en van daaruit zijn we gaan zoeken naar de perfecte combinatie van bonen, branden en bereiden.’

Hoogwaardige kwaliteit

Merkus legt uit dat espresso doorgaans wordt gezien als de betere koffie, terwijl in werkelijkheid de kwaliteit heel wisselend is: ‘Wij willen alleen hoogwaardige kwaliteit leveren, daarom kopen we zelf de bonen in en branden we zelf. Wij houden zo optimale controle over ons product. Zo kunnen we altijd kwaliteit garanderen.’
De kwaliteit van de bonen is belangrijk, maar Merkus vindt het evenzeer van belang dat de bonen maatschappelijk verantwoord geoogst zijn: ‘Daar kijken we heel zorgvuldig naar. Al onze koffie voldoet aan het Global Compact, opgesteld door de VN. Daarboven hebben we specifieke melanges met het Max Havelaar Faire Trade label en het Eco-label.

Relatie met Brunet

Advocaat Bart Vliexs is voor Merkus de vaste contactpersoon bij Brunet. Vliexs: ‘Cook&Boon levert koffie, maar ook vaak de machines. De afnemers gebruiken de machine en hebben de verplichting koffie af te nemen van Cook&Boon. Daarvoor stellen we een contract op. Maar het komt voor dat afnemers hun verplichtingen niet nakomen, dat er een faillissement dreigt, of machines verdwijnen. Dan grijpen wij in. Het zijn vaak zeer kostbare machines van vele duizenden euro’s, maar soms gaat het ook om een relatief geringe factuur die een debiteur onbetaald laat. Als je dan niet direct erop zit, kan zoiets makkelijk uit de hand lopen.’

Cliënten willen praktische oplossingen

In deze periode van crisis merkt ook Cook&Boon dat de betalingsdiscipline afneemt. Merkus: ‘Brunet kent de problemen waar wij zo nu en dan mee geconfronteerd worden en weet snel de vinger op de zere plek te leggen.’ Vliexs: ‘Bij een situatie dat een zakenrelatie van Cook&Boon de afspraken schendt of bij een dreigend faillissement, kunnen verschillende juridische zaken spelen. Dan kan ik daar een lang epistel over schrijven hoe dat juridisch allemaal in elkaar steekt, maar een cliënt heeft meer aan praktische oplossingen. Hij wil weten waar hij aan toe is en wat er moet gebeuren.’

Juridische disciplines

Naast de handelingssnelheid vindt Merkus het belangrijk dat Brunet veel juridische disciplines in huis heeft: ‘We hebben natuurlijk ook wel eens zaken die betrekking hebben op arbeidsrecht of arbeidsongeschiktheid. Daarnaast verhuren wij soms een locatie waar dan weer het huurrecht speelt. Doordat we elkaar al zo lang kennen weet Brunet precies wat er speelt bij ons. Ze kennen ons bedrijf, weten zaken helder uit te leggen als dat nodig is. Eén telefoontje of mailtje is genoeg. Eigenlijk heeft Brunet aan een half woord voldoende en dat maakt het voor ons wel heel makkelijk.’

Klik hier voor het volledige artikel.

Kunnen wij u helpen?

Velden met een (*) zijn verplicht

Om spam te voorkomen, vragen wij u onderstaande aan te vinken.