Coop doet juridische boodschappen bij Brunet

Met ruim 230 moderne supermarkten behoort Coop tot de top 5 van fullservice supermarktketens in Nederland. ‘En Coop heeft de ambitie nog verder te groeien’, vertelt John Uffing, manager franchise en vastgoed van Coop. Hij en zijn team hebben vrijwel dagelijks contact met de advocaten van Brunet over zeer uiteenlopende juridische kwesties. ‘Voor ons is het dan heel prettig dat we bij Brunet onze juridische boodschappen kunnen doen.’

Coop verbouwt voortdurend. De supermarktwinkels moeten natuurlijk meegaan met de tijd en aansluiten bij de wensen van de hedendaagse consument. Bovendien bouwt Coop veel nieuwe winkels en neemt de coöperatie winkels over als zich een mooie mogelijkheid aandient. Uffing: ‘In 2012 hebben we bijvoorbeeld 54 C1000-winkels overgenomen, en in 2010 ook al eens 25 Super de Boer winkels. Maar onze core business is natuurlijk niet panden kopen en verbouwen. We exploiteren supermarkten en ook daarbij hebben we soms juridische expertise nodig.’

Nadeelcompensatie

Jeroen Hoegee is één van de advocaten bij Brunet die Uffing en zijn team helpen juridische problemen op te lossen. Vanuit zijn specialisatie bestuursrecht geeft hij juridische adviezen en zorgt hij regelmatig voor de communicatie van Coop met gemeentes en provincies. Hoegee: ‘De plannen van een gemeente of provincie stroken niet altijd met de belangen van de Coop-winkels. Zoals een parkeerterrein dat bij een Coop-winkel plaats moet maken voor nieuwbouw. Dat levert natuurlijk schade op voor de ondernemer. Daar moet een goede oplossing voor komen, of de gemeente moet dit nadeel compenseren. Wij proberen dan voor die winkel het maximale resultaat te bereiken.

Liever onderhandelen dan procederen

De wet- en regelgeving waar supermarkten mee te maken hebben, is bijzonder uitgebreid en vaak complex. Hoegee: ‘Daarom helpen we ook de supermarkt managers en ondernemers met het in orde maken van vergunningen. Neem de zondagopeningen. Daar was veel over te doen, omdat sommige winkels in dezelfde plaats wel toestemming kregen en de Coop bijvoorbeeld niet. Daar zat een oneerlijkheid in. Dan proberen we dat eerst gewoon op te lossen en als dat niet lukt rest er niets anders dan te procederen. Daar hebben we samen mooie successen in behaald.’
Toch komt het zelden tot procedures. Uffing: ‘Dat is wel zo prettig. Je hebt doorgaans niets aan lang voortslepende zaken. Brunet lost het vaak bijtijds voor ons op.’ Hoegee beaamt dit: ‘We onderhandelen liever dan dat we procederen. Dan houden we zelf de regie en kunnen we vaak sneller de zaak afronden en bovendien meer bereiken.’

Snel en adequaat

Voor Uffing en zijn team is de toegankelijkheid van Brunet heel belangrijk: ‘Ze zijn heel open en dat bevalt me prima. Dat draagt immers bij aan een goede samenwerkingsrelatie. Met Brunet kunnen we gewoon communiceren op gelijk niveau. We bellen en we krijgen de juiste persoon aan de lijn. Ze handelen snel én adequaat. Dat geven mijn collega’s ook aan. Neem de nieuwe Drank- en Horecawet die begin 2014 is ingegaan. Onze ondernemers en supermarktmanagers hadden in het begin regelmatig vragen over wat wel en niet toegestaan is binnen die wet. Brunet geeft ze meteen duidelijkheid en zekerheid. Dat hoor je dan later weer terug. Bij een goede samenwerking gaat alles vanzelf.’

Klik hier voor het volledige artikel.

Kunnen wij u helpen?

Velden met een (*) zijn verplicht

Om spam te voorkomen, vragen wij u onderstaande aan te vinken.